Сайт города
СВАТОВО




"Новини Сватівщини" в интернете



Коли руйнується родина, страждають діти

"Районна Програма соціального супроводу сімей, які опинилися в кризовій ситуації на 2009 - 2014 роки" була затверджена рішенням 28 сесії районної ради п’ятого скликання від 20 травня 2009 року № 28/8 з метою захисту у суспільстві прав сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах, для стабілізації сімейних стосунків, відновлення їх функцій, мінімалізації негативних наслідків або повного розв’язання проблем сім’ї чи окремої особи.

Сучасна сім'я переживає кризовий стан, девальвується сенс сімейного життя. Збільшення кількості малозабезпечених сімей, погіршення стану здоров'я населення, порушення традиційних сімейних ролей, збільшення кількості неповних сімей, свавілля батьків, виникнення аморальної поведінки батьків та дітей та неспроможності забезпечити родину необхідним, відсутність відповідних коштів для організації оздоровлення та повноцінного відпочинку дітей і зумовлює їх девіантну поведінку та виникнення кризи в родині.

З 2006 року центром СССДМ ведеться банк даних сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах. На 1 жовтня 2011 року таких сімей в місцевому банку даних - 100, в них виховується 196 дітей. Всі вони знаходяться на обліку служб і тергромад, кожні півроку проводяться соціальні інспектування цих родин, під час яких батькам і дітям надаються індивідуальні послуги, проводяться профілактичні бесіди.

В 2010 році зі 107 сімей, які знаходилися в місцевому банку даних сімей СЖО, 25 знаходилися під соціальним супроводом центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, за рік їм було надано 930 індивідуальних послуг.

В 2011 році лише за 9 місяців під супроводом центру перебували 28 сімей, яким було надано 835 індивідуальних послуг, з них: 3 родинам опікунів (9 дітей) з приводу складних стосунків у родині та неналежного виконання опікунських обов’язків; 17 родинам (33 дітей) - з приводу неналежного виконання батьківських обов’язків та зловживання спиртними напоями (з них 3 багатодітні родини, в яких виховується 11 дітей); 1 родині (1 дитина) - з приводу призупинення процесу позбавлення батьківських прав та повернення дитини матері; 3 родинам (7 дітей) - з приводу виникнення конфліктної ситуації в сім’ї; 2 родинам - (3 дітей) з приводу девіантної поведінки дітей та відсутності батьківського впливу на їх поведінку; 2 родинам (4 дітей) - з приводу відсутності документів, що посвідчують особу, та соціальної допомоги на дітей.

За 9 місяців службами було проінспектовано 74 родини. За результатами проведеної роботи соціальний супровід було знято з 14 родин: з позитивним результатом та у зв'язку із подоланням складних життєвих обставин - з 11 родин (17 дітей), з 2 родин (5 дітей) - з негативним результатом, у зв'язку з невиконанням умов угоди, з 1 родини (2 дітей) - у зв’язку зі зміною місця проживання.

Банк даних родин, які опинилися в кризовій ситуації (координатором ведення банку є центр соціальних служб) поновлюється кожні півроку. Інформацію щодо сімей та осіб, які опинилися в кризовій ситуації, надають відділи та служби райдержадміністрації, РТМО та РВ УМВС, тергромади, згідно до "Порядку взаємодії суб’єктів соціальної роботи із сім’ями, які опинилися у складних життєвих обставинах".

Дана інформація, вчасно і якісно оформлена, надходить від кожної служби, окрім районного відділу внутрішніх справ, який не вважає даний нормативний акт обов’язковим для виконання. Так, з 2006 року жодної інформації стосовно сімей, в яких виникла кризова ситуація чи існує загроза для життя дітей, від Сватівського РВ УМВС не надходило. Більш того, керівництво районного відділу міліції не вважає за потрібне навіть давати відповідь на запити і листи стосовно такої інформації. В "Інформації щодо оперативного становища на території Сватівського району", яка надходить голові райдержадміністрації щотижня, зазначається робота відділу з урегулювання родинних конфліктів, на які виїжджає оперативна група. Є така інформація і у дільничних інспекторів, які безпосередньо вирішують такі конфлікти згідно своїх функціональних обов’язків. І у кожній другій родині, яка викликає міліцію, - є діти.

Велику допомогу у формуванні банку даних і особливо під час роботи з сім’ями за місцем проживання надають виконкоми тергромад, а особисто - секретарі сільських та селищної рад, які є керівниками територіальних опікунських рад. З приходом нового складу виконкомів дана робота активізувалася майже в усіх громадах, особливо хотілось би відмітити Райгородську (Лемішко О.А.), Куземівську (Гайдидей Н.І.) та Первомайську (Борзило В.В.).

В той же час погіршилась робота з кризовими сім’ями в Н-Дуванській селищній раді. Дуже багато нарікань і на роботу Містківської тергромади стосовно невчасного виявлення та взяття на облік проблемних родин, неякісної допомоги в оформленні та переоформленні соціальної допомоги на дітей, виплат опікунам. В результаті допомога надається із запізненням, а у випадку з кризовими родинами - це прямий шлях до вилучення дітей з родини та передачі їх до інтернатних закладів. І це - незважаючи на те, що в Містківській сільраді працює соціальний працівник, чого немає в штаті інших тергромад.

Окреме питання і по Сватівській міській раді. Тут робота з сім’ями у кризі не ведеться взагалі. На письмові запити міська рада відповідає, що таких родин на території міста взагалі немає. Саме такий лист-відмова міської ради стали вагомим аргументом для Луганського обласного адміністративного суду під час прийняття рішення щодо поновлення роботи опікунської ради в 2010 році. Донецький апеляційний суд дане рішення підтримав, бо юристи визнали неприпустимим відсутність роботи міської влади в даному напрямку.

Згідно районного банку даних зі 100 сімей, які знаходяться на обліку, на території міста Сватове мешкає 41 родина даної категорії, в якій виховується 75 дітей. Свою відмову працювати по виявленню та обліку родин даної категорії міська влада мотивує завантаженістю іншою роботою, відсутністю спеціаліста з даного напрямку та тим, що в районній державній адміністрації працює безліч служб, які повинні виконувати дані функції.

Для довідки: не безліч служб, а лише дві. Це служба у справах дітей (штатна чисельність 3 особи, спеціаліст з профілактичної роботи - 1) та центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді (штатна чисельність - 4 особи, спеціалісти, які мають сертифікат по роботі з кризовими верствами населення - 2). При відсутності власного автотранспорту та інформації щодо місця проживання кризових сімей, систематична робота з такими стає просто неможливою.

Тож і виходить, що найчастіше вилучення дітей відбувається саме на території міста, бо інформація, яка надійшла із запізненням - це втрачений час, коли руйнується родина, страждають діти. На жаль, дуже рідко такі родини можуть поновити свій соціальний статус, повернутися до нормального життя, повернути собі дітей і займатися їх вихованням.

Велика подяка за співпрацю в даній роботі керівнику районного відділу освіти Мазурко Ірині Анатоліївні, головному районному педіатру Писаренко Світлані Володимирівні, керівнику служби у справах дітей Васильєвій Ірині Григоріївні, працівникам їх служб, іншим колегам за небайдужість, взаєморозуміння і постійну готовність прийти на допомогу.

Робота по виконанню "Районної Програми соціального супроводу сімей, які опинилися в кризовій ситуації на 2009 - 2014 роки" ведеться планомірно, робота з родинами даної категорії знаходиться на постійному контролі райдержадміністрації.

Ірина ЧЕРНІЄВСЬКА, директор РЦСССДМ.

Обсудить статью в форуме


Яндекс.Метрика