Сайт города
СВАТОВО




"Новини Сватівщини" в интернете



Зарплата — 1200 грн., а машини купують за десятки тисяч доларів

Від вирішення питання зайнятості населення залежить майбутнє нашого району. Люди залишають свої домівки і їдуть на заробітки: хто до Росії, хто до обласного центру, а кому пощастить — за кордон. А найголовніше, що їде молодь. За підрахунками фахівців, років через десять при такому становищі і Сватове буде містом для стареньких.
Мабуть, у декого виникає питання: "А чому це турбує Сватівське управління Пенсійного фонду?" То я відверто хочу на це питання відповісти.
В районі 12 тисяч пенсіонерів і ця цифра росте з кожним місяцем, а працюючих близько 8 тисяч і ця цифра постійно зменшується. Скоро на одного працюючого буде два пенсіонера, а ми зрозуміємо, що в солідарній пенсійній системі працюючі платять внески, за рахунок яких і виплачуються пенсії пенсіонерам. Тому, щоб реалізувати основне завдання пенсійної реформи, яка полягає у підвищенні рівня соціальної захищеності громадян, необхідно значно збільшити обсяги фінансових ресурсів та збалансованості бюджету Пенсійного фонду України, тобто — забезпечення зростаючих видатків коштами власних надходжень. Так за п'ять місяців поточного року до бюджету Пенсійного фонду в Сватівському районі надійшло власних коштів 23 млн. 099 тис. грн., а витрачено на виплати пенсій за цей же період 69 млн. 106 тис. грн. Як бачимо доля власних надходжень складає лише 33,4 відсотка. Кошти, яких не вистачає, дотуються з Державного бюджету, а це за 5 місяців поточного року - 46 млн. 7 тис. гривень.
Основним джерелом формування бюджету ПФУ є фонд оплати праці, на який нараховується та сплачується єдиний внесок до Пенсійного Фонду України. До головної причини низького наповнення Пенсійного фонду у Сватівському районі можна віднести "сіру" заробітну плату, яка криється за офіційними трудовими відносинами і виплачується, як правило, на рівні мінімальної, або нижче мінімальної заробітної плати.
Фонд заробітної плати за п'ять місяців по району склав 63 млн. 187 тис. грн., а у 2010 році за цей же період складав 60 млн. 172 тис. грн., теоретичне збільшення на 5,3 відсотка відбулося, але ж, якщо взяти до уваги неодноразове зростання мінімальної зарплатні, то маємо зменшення.

«Сірі» зарплати — результат "чорних" справ
Середньооблікова чисельність штатних працівників в районі за п'ять місяців 2011 року склала 7384 чол., а за аналогічний період 2010 року - 7582 чол., різниця складає мінус 198 працівників. З вище наведених показників ми бачимо, що збільшилась кількість працюючих, без належного оформлення трудових відносин, а вірніше зросла кількість "сірих" зарплат.
Для того щоб зрозуміти, де знаходиться основна кількість "сірих" заробітків,приведу такі факти.
В загальній сумі фонду заробітної плати по Сватівському району, фонд бюджетних установ складає - 47,1%, промислових та інших підприємств - 48,5%, а фонд недержавних сільськогосподарських підприємств складає лише 9,8%, при тому, що Сватівський район завжди був сільськогосподарським. Засвідчені показники вказують на неналежний рівень зростання заробітної плати в першу чергу серед сільгоспвиробників. З вище наведеного маю право сказати про тінізацію заробітної плати роботодавцями.
Хочу приділити особливу увагу тотальному порушенню законодавства України керівниками приватних підприємств і агрофірм при використанні на роботах осіб з окремим статусом, а саме людей, які на теперішній час соціально захищені, це: пенсіонери, інваліди, громадяни, які отримують пенсії за спеціальними законами, громадяни, які отримують різні види допомоги.
Для того, щоб зрозуміти розміри тінізації заробітної плати в районі, був проведений аналіз, в якому за основу була взята звітність суб'єктів господарювання по сплаті єдиного соціального внеску за квітень 2011 року.
Так, у 42 страхувальників 164 працівника мають заробітну плату на рівні встановленого мінімуму, тобто 960 грн., у 61 страхувальника, відповідно, 338 осіб отримали заробітну плату меншу, ніж мінімальна. Слід вказати на те, що дані факти підкріплені трудовими договорами, що не дають можливості встановити факти порушення трудового законодавства. Тому необхідно звернути увагу на якість цих трудових договорів, що складаються підприємцями з найманими працівниками, бо вони реєструються в службі зайнятості і повинні відповідати формі, яка затверджена наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 08.06.2001 №260.

Звіти не відповідають дійсності
Необхідно вказати на недостовірність інформації, з якою ряд сільгоспвиробників звітує перед державними органами. Так, з результатів проведеного аналізу видно, що спостерігається тенденція виплати заробітної плати тільки на рівні мінімальної, незважаючи на те, що в періоди посівних та збиральних робіт заробітна плата деяких категорій робітників значно зростає (комбайнери, механізатори, водії), але в звітностях, які подаються до контролюючих органів, не відображається фактичний фонд оплати праці таких робітників. Дуже прикро коли по телебаченню або на перших сторінках газет розповідають про свої успіхи наші сільгоспвиробники, про те, які високі заробітки у їхніх робітників, а коли звітують про оплату праці, то не вистачає навіть на мінімальну. Що говорити про робітників, якщо деякі керівники наших агрофірм працюють згідно звітів за 960 - 1200 грн. на місяць. Тільки звідки беруться у них дороговартісні машини та інше?
Також не відповідають дійсності звіти деяких фермерських господарств, які мають земельні угіддя, але найманих працівників не мають, або відсутній повністю фонд оплати праці. Таких близько 15 підприємств, серед них:
СФГ "Коваленкове" (с. Нежурине, керівник Коваленко М.І.), СФГ "Аграрник" (с. Містки, керівник Ковальов С.О.), СФГ "Шанс" (с. Новоселівка, керівник Ковальова О.І.).
Невеликі сільгоспвиробники декларують одну найману особу з мінімальним фондом заробітної плати. Незрозуміло, хто обробляє землю в господарствах ? В районі більше 70 таких сільгоспвиробників, серед них:
ПАФ "Кармазинівська" (с. Кармазинівка, керівник Ляскевич О.В.), СФГ 'Явір" (с. Новониконорівка, керівник Серга А.І.), СФГ 'Родничок" (с. Коломийчиха, керівник Савінський С.І.), СФГ "Росінка" (с. Коломийчиха, керівник Даденко М.В.), СФГ "Відродження" (с. Оборотнівка, керівник Топчий В.В.), СФГ "Аист" (с. Новопреображенне, керівник ПетрашкоФ.М.), СФГ "Орієнтир", (с. Містки, керівник Осьмак С.П.), СФГ "Аннушка" (с. Володимирівка, керівник Кузнецова Г.В.), СФГ "Анастасія" (с. Райгородка, керівник Акіменко Ю.В.).
Керівники вище згаданих сільськогосподарських підприємств не тільки порушують законодавство України, але роблять "медвежу послугу" найманим працівникам, тому що розрахунок пенсій за стаж до 2000 року фактично вівся "усереднено", достовірних відомостей про те, хто і скільки внесків зробив до цього часу в солідарну систему, немає. Після впровадження у 2000 році бази даних реально сплачених персоніфікованих внесків, при розрахунку пенсії враховується інформація тільки зі звітності, наданої до відділу персоніфікованого обліку. Це значить, що пенсія людини усе більше залежить від внесків відрахованих "особисто" за неї, а не, наприклад, від середніх зарплат по галузі, як це було раніше.
Не можу не сказати і про фізичних осіб-підприємців, які звітують про своїх найманих працівників, заробітна плата яких - на рівні мінімальної (або близько до цього, або навіть - нижче). Наведу кілька прикладів. Підприємець О. Пастух: середньооблікова кількість працюючих - 34, фонд оплати праці - 35900, В. Чумак: відповідно 15 і 16590, Ю. Іванов: 14 і 15550, О. Давиденко: 10 і 9600, І. Сіньков: 7 і 7510, В. Просін: 4 і 4060 і т.д.
Кожен громадянин повинен знати, що, сплачуючи мінімальні внески до Пенсійного фонду, він не може розраховувати на гідну пенсію. Сьогодні практично за рахунок Пенсійного фонду дотується система малого та середнього бізнесу, а це солідні кошти.

Володимир ГУЛЕНКО, начальник управління Пенсійного фонду України у Сватівському районі.

Обсудить статью в форуме


Яндекс.Метрика